{pre-title}Словесни празник Цркве и њене саборно-васељенске културе{/pre-title}

Следи превод текста Nonna-e Verna-e Harison, Human Uniqueness and Human Unity објављеног у John Behr et al. (Eds.), Abba: The Tradition of Orthodoxy in the West, St Vladimir’s Seminary Press, 2003, 376 страница.



У Прокупљу се у среду четврте недеље Великог поста по освештаној традицији сабрало свештенство, овога пута из Архијереских намесништава топличког и косаничког, на братско сабрање и свештеничку исповест.

Сабрање је почело Литургијом Пређеосвећених дарова којом је началствовао Високопреподобни Архимандрит Дионисије, духовник манастира Липовца, а Литургији је присуствовао Преосвећени Епископ нишки Господин Др Јован. Свету Литургију слижило је сво свештенсво ова два Архијерејска намесништва.



Јединство путем другости и једноставности


Подвижничка резервисаност према афирмацији јединствености, стваралаштва и личних дарова можда потиче из оправдане бриге. Веома је важно другима указивати част и дозволити Христу и заједничком животу Цркве да буду средиште наше егзистенције и идентитета, уместо нашег ограниченог, изолованог и само-затвореног „ега“. Овакву бригу постојала. Сећам се пародије Боба Дилана на „политички коректно“ пренаглашавање заједничке људскости. На једном од својих раних албума он је певао:


  • Ја нисам само просечан, и исто тако обичан,
  • Ја сам управо као он, исти као ти.
  • Ја сам свачији брат и син.
  • И не разликујем се ни од кога.


Циљ хришћанске етике

Ера Селџука и крсташки ратови (1085 - 1291)


Циљ хришћанске етике је спасење људи. То је пут који доприноси испуњењу Божје воље. Сваки други циљ довео би у питање ово основно назначење хришћанске етике. Међутим, циљ хришћанске етике не зависи само од људи. То је нешто што Бог може дати, а људи усвојити својим слободним опредељењем. Такође, испуњење овог циља не зависи не усвоје Божји дар, али ни онда када га људи усвоје а Бог због виших судова одлаже његово остварење. Зато је прецизније рећи да је циљ хришћанске етике познање Божје воље, као и позив људима да служе на њеном испуњењу.


Не престајемо молити се Богу за вас и искати да се испуните познањем воље његове у свакој мудрости и разуму духовноме, да се владате достојно Господа му у свему, у сваком добром делу, и да растете у познању Бога (Кол. 1. 9-10).

Хвалим вас, пак, браћо, што све моје памтите, и држите предања као што вам предадох(...) Јер ја примих од Господа што вам и предадох, да Господ Исус оне ноћи кад беше предан, узе хлеб, и захваливши преломи и рече: Узмите, једите, ово је тело говорећи: Ова је чаша Нови Завет у мојој крви; ово чините, кад год пијете, у мој спомен. Јер кад год једете овај хлеб и чашу ову пијете, смрт Господњу објављујете, докле не дође (1 Кор. 11. 2; 11. 23-26).



БОГОСЛОВСКИ ЕЛЕМЕНТИ ПОЈАЊА


Појање се састоји из три елемента: реч, мелодија и ритам.


Реч

Једино је човека Бог обдарио речју, отуда он може произносити глас и тиме бити сличан свом творцу. Свети Јован од Оца (Посланица Евтропију, PG 52, 403).


Мелодија

У православном појању реч и мелодија су нераскидиво повезани. Мелодија је допуна, ”облачење” речи. Реч изражена кроз мелодију говори много више од ”голе” речи. Али мелодија није допуна него је, као и реч, произашла из људске природе, тј. она је дар.





Литература

Андреев Михаил, Българското обичайно право, София 1979.
Бобчев Стефан, История на старобългарското право, проф. Петър Петров, София 1998.
Богишић Валтазар, Писани закони на словенском југу, Загреб 1872.
Ганев Венелин, Законъ соудный людмъ, София 1959.
Доментијан, Живот Светог Саве, књ. 1, стр. 119-309, Нови Сад – Београд 1970.
Николић Драган, Општа историја права, Ниш 2007.
Николић Драган, Ђорђевић Александар, Законски текстови старог и средњег века, Ниш 2002.
Петровић Миодраг, О Законоправилу или Номоканону, Београд 1990.
Радојчић Никола, Законик цара Стефана Душана, Београд 1960.
Соловјев Александар, Законодавство Стефана Душана, Скопље 1928.
Соловјев Александар, Историја словенских права (репринт), Београд 1998.
Теодосије, Живот св. Саве, Стара српска књижевност, књ. 2, стр. 133-294,Нови Сад 1970.